tisdag, oktober 26, 2010

Mannen med papegojan

I en spelbutik i Märsta norr om Stockholm, i lördags, gick en man i svart jacka omkring och studerade resultat, tog noteringar, köade och tippade.

Göran pekade, utbrast "ser du fågeln?". Jag tittade mot taket - ingen fågel. Jag hade ännu inte riktigt fokuserat mannen i svart jacka.

"Nej, där..."

Jag fokuserade och där, på mannens högra axel, satt en stor vit papegoja. Den satt helt stilla, vilket var anledningen till att jag inte upptäckt den tidigare. En lugn, tyst, betraktande, stor vit papegoja satt där och följde sin husses tippande. En härligt bisarr syn.

Märsta blev Twin Peaks.

Varje lördag förmiddag går mannen med papegojan till sin lokala spelbutik för att tippa. Han hör med papegojan om den vill följa med och oftast vill den; mannen med papegojan tänker bra, för den är hans levande maskot som ger honom extra tur och fingertoppskänsla i tippningen. Ibland siar även papegojan om hur den tror olika matcher kommer sluta, vilka hästar som är i bäst form osv., och då gör den ju sig väldigt bra där på högra axeln varifrån den kan tala direkt in i örat, tänkte jag strax efteråt.

Inga kommentarer: