torsdag, oktober 07, 2010

Carolinafansen jublar och jag



Inte för att jag håller på Hurricanes, nej, det vore ju anskrämligt, utan för att NHL precis haft sin säsongspremiär (i Helsingfors) och för att jag kunde se den på min teveapparat. Ja, du läste rätt. Bilden ovan ser nästan ut som ett tv-spel men det är på riktigt. ESPN Amerikat berikar hösten, vintern och senare även våren.

Amerikaniseringen.

Alldeles häromdagen fick jag hem Mad Men - säsong 3 på Blåstråle (oj vad klart och krispigt det är med Blåstråle). Serien blir bara bättre och rent filmtekniskt handlar det om perfektionism. Det är snyggt, polerat och romantiskt men känns ändå väldigt uppriktigt; jag vill bara ha mer av 60-talets USA. Jag vill ta tidsmaskinen, hänga i korridorerna på Sterling & Cooper (som numera är uppköpt).

Amerikaniseringen.

Bergsklättraren Aron Ralston var på en mindre expedition i en sprick-kanjon i Utahs bergstrakter år 2003, när han föll och fick ett stort stenblock över ena armen. Han kom inte loss. För att ta sig lös och inte svälta ihjäl var han tvungen att kapa av sin arm - med en fickkniv. Om det handlar boken Vilja Av Sten som jag läser just nu. Den är bra: Lite Into The Wild, lite klassisk amerikansk hjältesaga, lite dumdristighet som förvandlas till lärdomar. Jag är svag för sådant, så länge det känns sansat.

Den amerikanska indoktrineringen.

Inga kommentarer: