söndag, juni 27, 2010

Italien 90-samlaralbumet



Under fotbolls-VM tänker jag på gamla fotbolls-VM. Just nu på Italien-VM 1990. Jag var 7 och det var det första VM:et jag följde. Det var också första gången jag samlade bilder i ett album och som lade grunden till ytterligare samlande i 90-talets begynnelse. Tar fram albumet ur gamla pojkrumshyllan och minns tillbaka: På Sveriges misslyckande (1-2, 1-2, 1-2), på stjärnorna och överraskningarna, på lustiga spelare, på ännu lustigare namn.

Men minns jag egentligen allt det där, eller har jag bara fabricerat ihop det med hjälp av media? Jag minns i alla fall att jag bytte många bilder med Hjalle, att jag såg England förlora, Johnny Ekströms hockeyfrilla, Andreas Brehmes straff i finalen, samt att Frank Rijkaard i Holland spottade på Rudi Völler.

Nu när man är gammal och cynisk vet man ju att samlarbilder bara är ett sätt att tidigt forma ungdomen till storkonsumenter: bli beroende barn, konsumera utan att reflektera! Få alla i samlingen; utan en komplett serie är ditt liv inte fullkomligt! Ge oss din kunskap, ditt hjärta och din nyfikenhet. Ge oss dina pengar.

Hursomhelst måste jag ge kredit till 7-åringen som samlade albumet fullt. 20 år senare ser det ju mysigt ut. Här kommer några höjdpunkter ur albumet som kostade 4:50 kr inkl. moms.



Två av världens bästa fotbollsspelarnamn genom tiderna.



Johnny Ekströms hockeyfrilla.



Mode: Adidas trefoil och Hitler-musch.



Foppas idol.



Sovjetunionen, härligt.



Valderrama spelade i en helt egen liga.



Giganterna.



Farmor Buchwald.



Caniggia! Skymtar till vänster: Diego Armando.



Brasilianarna hade tuffare namn förr. Kaka? Fabiano? Ehh.

Inga kommentarer: