torsdag, september 18, 2008

Staterna



Tidigt i nästnästa månad är det som bekant val i USA, så hur värmer jag upp inför det på bästa sätt? Kollar på sköna Youtube-klipp där McCain visar sina tuffa 'Nam-medaljer? Google-Earth:ar fram Obamas senaste löprunda? Nej, jag plockar fram Familjens Nya Världsatlas och skådar ut över kontinenten med de 50 staterna. Helt enkelt för att få överblick, för att få grepp om detta de frias land, de modigas hem. Kartboken gör mig stor; jag håller USA i famnen och då är jag verkligen Gud, för USA är ju störst bäst och vackrast. Jag börjar gå igenom staterna, vilket är rätt oundvikligt. Har alltid gillat delstatsgrejen, tycker det är ballt, mycket ballare och personligare än exempelvis landskapsgrejen vi kör med i Sverige. Dessutom låter det alltid coolt när folk säger "stad, komma, delstat":

Paris, Texas. 
Portland, Oregon.
Memphis, Tennessee.

Givetvis oemotståndligt.

För att ytterligare höja värdet på nödvändighetsmetern tänker jag spinna vidare på detta och lista de coolaste delstatsnamnen samt leta fram några snärtiga kombos vad gäller "stad, komma, delstat". Allt för att bli lite extra pro-USA inför valet.

Delstatsnamn topp-5:
5. Texas
4. Illinois
3. Wyoming
2. Nebraska
1. Kansas

Finklingande kombos:
Independence, Missouri
Havre, Montana
Tyler, Texas
Manhattan, Kansas
Superior, Wisconsin
Marietta, Georgia
Truth or Consequenses, New Mexico
Pittsburgh, Pennsylvania
Crescent City, California
Sweden, New York

Måste förstås avsluta med denna version av stjärnglittrande flaggan:

1 kommentar:

SAINT MARY sa...

Haha!

hur gör man för att få in själva youtube-klippet i inlägget? har hört nåt om nån kod, etc, men vet inte hur det funkar (och vad det är för kod).

/Maria, Umeå, Västerbotten.