måndag, september 17, 2007

Nej, nej.



Vad har du gjort, Andrea Reuter? Det här kunde jag inte, eller ja, knappast tro. Har SVT hjärntvättat dig? Hur kan du reducera filmkrönikan från ett respektabelt kulturprogram i Kobra-anda till en ungdomsgård? Och din kollega - vad hade han för frisyr egentligen? Får man recensera film med en sådan frisyr? Tydligen, men det blir inte seriöst och det var det inte heller. Dessutom var han en tönt.

Båda programledarna gestikulerade och överartikulerade som om de talade till lobotomerade tolvåringar. Den käckhet som rådde gjorde att man vred på sig i fåtöljen. Det blev tönteri istället för nörderi (ja, det är skillnad på begreppen). De hade en tävling som löpte under programmets gång - rätt gulligt - men känslan som drabbade mig var densamma som jag skulle få om Lilla sportspegeln skulle ersätta Sportspegeln.

Nej, skippa tramset och fokusera på djupare recensioner istället. Det ska vara mer introvert, mindre publikfrieri, mer snobberi. Förra versionen var bättre, ja, tiden med Orvar & Emma likaså. Ett program med enbart Reuter hade varit att föredra; det hade blivit mer sammanhållet och mer byggt kring hennes person, som ju är ett utmärkt råmaterial. Istället fick vi en annan recensent som mest kändes ivägen, och som inkräktade på Reuters område. När man såg detta program inser man förresten fördelarna med en lagom neutral programledare och en konsekvent expertrecensent (som inte tokflörtar med kameralinsen).

Men något var väl positivt med programmet? Jo, bredden och tempot var bättre än någonsin, så tevemediet utnyttjades ju effektivt. Och de gånger Reuter säger saker som "VERRKLIGENN INT" är givetvis stora höjdpunkter. Det är i sådana stunder den nya krönikan känns genuin och visar pondus, samt hjärta.

[extra bitterhet] Det var bättre förr. [/extra bitterhet]

2 kommentarer:

Higuita sa...

Ack, denna filmkrönika. Ständigt i förändring och ingen konsekvens. Förutom stolarna då.
Reuter och "den slaka tuppkammen" fick mig att tacka skaparen för att programmet inte syns förrän 23.25 i min ruta. På det sättet kan jag oavsiktligt missa samtliga resterande avsnitt.

Camilla sa...

....fast jag tyckte verkligen att det var bra. :) Andrea är grymt duktig men hennes nye kompis kunde vi nog både ha och mista i mitt tycke. ;)