fredag, augusti 31, 2007

Detta är vad jag ätit vid mina ungefär 20 senaste frukostar:

- 3 dl havregrynsgröt med ca 2 dl mjölk och 1/2 dl hemmagjord lingonsylt.
- 1 skiva LingonGrova-bröd med ett lager Bregott, 2 st pepparsalamiskivor och 2 gurkskivor.
- 2,5 dl kaffe med mjölk och 1 sockerbit.

Så nu vet du hur du ska komma i toppform.


- - -


Igår när jag var ute och sprang i spåret sprang jag förbi en lärare jag haft under utbildningen. Han var typ hatad av vissa i klassen och det var mycket tjafs när vi hade honom. Och nu gick han där i skogen med sin hund. Jag tyckte han såg lite bekymrad och ensam ut och jag blev lite vemodig. När jag sprang förbi honom första gången märkte jag att det var han försent, så jag hann inte hälsa (jag springer ju så fort, vet ni, jorå). På mitt tredje varv mötte jag honom igen, och då var jag beredd. Jag hojtade: "Tja Jocke". Yrvaket tittade han upp och jag mötte hans blick i farten och han utbrast, ganska förvånat och möjligtvis lite generat: "nämen Tjenare...".

Undrar vad han tänkte på när han var ute i friska luften med sin hund. Metodik? Stoffurval? Sitt 80-tal? Nej, jag tror han drömde om hur det skulle vara att sitta i en liten stuga i ett bergslandskap och dricka whiskey och skriva på en roman som han sedan aldrig skulle ge ut, eftersom den ändå är så svår och för att han inte vill vara en sell-out. Senare skulle han komma på att han inte alls vill ha det så, utan i praktiken trots allt trivs bättre som han har det nu och följaktligen skulle han förkasta alla teoretiska modeller han byggt upp under sin promenad.

Inga kommentarer: