onsdag, februari 21, 2007

Tennessee's a brother to my sister Carolina where they're gonna bury me



Temat fortsätter: Hela Foppa-till-Nashville-grejen har tagit mig åter till countryns åkermarker. Men jag är inte någon som rycker upp hela countryplantan, med roten och allt. Nej, jag nöjer mig med några, om än knappast oväsentliga, beståndsdelar: sydstatsdialekten, de akustiska gitarrerna i förgrunden, melankolin, det hemkära och ofta sentimentala. Jag är ju i grunden en man av pop, så därför passar alt-country som en högaffel till hö; genren ger mig nämnda ingredienser blandat med popkänsliga melodier och produktioner. Givetvis blir det fantastiskt, allt som oftast.

Åtta essentiella alt-country-låtar:

Whiskeytown - Jacksonville Skyline
Kathleen Edwards - One more song the radio won't like
Loretta Lynn & Jack White - Portland Oregon
Lucinda Williams - Car Wheels On a Gravel Road
Ryan Adams - To Be Young (Is To Be Sad, Is To Be High)
Bright Eyes - We are nowhere and it's now
Wilco - It's just that simple
Jayhawks - Blue

Inga kommentarer: