torsdag, oktober 02, 2008

Efter dagens lektioner svängde jag och V in på universitetsbibblan för att kolla upp ett par böcker. Den bok jag letade efter visade sig stå på ett skumt ställe så jag frågade om hjälp i expeditionen. Fick hjälp av en skäggig skjortklädd herre som raskt visade mig till rätt ställe. Jag plockade fram boken, la den på ett bord, sa något om att det var en tung pjäs. Det var då den skäggige skjortklädde herren transformerades till bokpappersmannen. Han bjöd på en initierad föreläsning om papprets tyngd, hur pappret var extra tjockt och innehöll lera och mikroskopiskt grus, vilket i sin tur har gett upphov till att vuxna säger åt barn att inte klippa i vissa papper, eftersom det följdaktligen slöar ned saxen. Hans ögon lyste under utläggningen och jag och V stod som i trans. Det var som om han väntat i 46 år på att få delge oss denna information, och just idag var stunden kommen. När han talat färdigt och jag tackat för hjälpen var det som om han försvann på ett ögonblick. Som om han teleporterades tillbaka till expeditionsdisken. Man fick nypa sig i armen, och efter att ha försäkrat sig om att stunden varit verklig blev man genast en mer harmonisk människa. 

6 kommentarer:

57 sa...

Haha! Han hade bergis väntat på detta tillfälle länge!

SAINT MARY sa...

Ågud jag älskar sånt här nörderi! Tänk så glad han säkert blev över att äntligen få delge någon den där infon.

Förresten, apropå ett inlägg längre ner, vilken kanal går californiacation på? såg och ÄLSKADE förra säsongen.

Och, apropå ett inlägg (eller en fråga) ännu längre ner; hur gör man för att få in videoklipp direkt i blogginlägget?

Erik Söderlund sa...

Kanal? Fan vad back to basics du är, laddar hem det förstås :). Fyran visade förra säsongen så de börjar väl visa det igen nån gång... men vem vet hur länge det dröjer.

Till höger om videoklippen på Youtube finns en "embed"-ruta, ta koden som står där och kopiera in den i ditt inlägg, så vips har du viddeo där.

SAINT MARY sa...

haha! jag är tekniskt inkompetent + har en dator från 1800-talet. ;) "back to basics" var för övrigt ett väldigt snällt uttryck! andra skulle nog ha sagt "vilken jävla tönt du är" eller "jävla panchis!". haha! :)

tusen tack för instruktionen till video-gejen! uppskattas innerligt.

Anonym sa...

...och du höll dig naturligtvis från att dra på dig din pyjamas, rusa upp på närmaste hylla och utbrista: "hallå bibblan, hur är läääget?"
Nä, tänkte väl det.
/Passiviteten

Helena Andersson sa...

Grymt! :) Det är exakt en sådan bibliotekarie som jag ska bli.