torsdag, april 10, 2008

En del av mig dog idag. Jag har förlorat min mössa. Min röda, fina Elan. Det var inte meningen att det skulle sluta så här, på en buss mellan Umeå och Holmsund. Men där blev den bortglömd, lämnad, sviken, tidigt imorse. Fy fan för mig. Elan förtjänade ett så mycket bättre öde än detta. Sedan tidigt 80-tal har den funnits i min närhet. Den tomhet och desperation jag först kände börjar dock övergå i melankolisk nostalgi: Ett super 8-band rullar framför mina ögon och jag ser den tunna, röda tygbiten med tofs och diskret finstickad logga fladdra förbi - det är vitt på rött, rött på vitt, rött mot blått, grått och till och med grönt. Jag ser den i motljus, upphängd, på en skidåkande fräknig pojke, på ett gammalt foto, på en flicka, i en gymnastiksal, på en tvättlina, i min hand, vid min sida, på mitt huvud. Nu vill jag inte ens tänka på var den kan befinna sig, för var den än är, hör den inte hemma där.

12 kommentarer:

SAINT MARY sa...

Ånej! Men du, ibland kan man återfå såna saker på hittegodsavdelningen. Har fattat det som att de är ganska bra på att spara såna där saker på busstationerna.

Är din gamla kamera till salu förresten?

Tommi sa...

Jag beklagar Erik. Jag har en bild på dig med Elanen på min dator, du skall få den så att du aldrig glömmer...

Tommi sa...

P.S. Kolla facebook!

Veronica sa...

å nej! Elaaaan!
Vad håller du på med? Mobilen förstår jag! Men Elan?!

:) Roligt inlägg ... och lite fint :)

Erik Söderlund sa...

m: Den har en liten skuggfläck på linsen som jag inte lyckats få bort, och som syns på vissa bilder om man tittar noga... om du ändå vill köpa den så får du det (billigt). Men jag har den inte här i Ume nu.


Hittegodset ligger tydligen på Teg, får bege mig dit och tro på mirakel! Elan must find its way home!

SAINT MARY sa...

åh, hoppas du får igen mössan! jag ser den faktiskt framför mig. alltså inte på det synska sättet som i "jag ser att den ligger i en hittegodslåda", utan som i "jag minns tydligt hur den ser ut".

hm, tycker att dina bilder alltid ser skitfina ut. var nånstans brukar fläcken hamna? och hur billigt är billigt?

Erik Söderlund sa...

strax nedanför mitten. Den syns på ljusa kort när det inte är så mycket detaljer i bilden ...som på två av istappsbilderna. Men fixade dem genom lite himmelskloning i photoshop. Billigt är en femhundring.

SAINT MARY sa...

Det är i sanning billigt! Är helt klart intresserad. Och jag kan inte se fläcken men det kanske har mer med min syn att göra, haha. Hur många megapixlar? Är det svårt att redigera bort eventuella fläckar? Är inte så bra på PS.

SAINT MARY sa...

Fick nyss tipset om att det finns speciella rengöringskit till kameror, men nån sorts duk som man kan putsa linsen med. Kan det ta bort fläcken eller har du redan provat med den metoden?

vad är det för batteri i kameran förresten? och är det ett bra batteri? (tänkte om det är ett sånt där snordyrt som kommer att ge upp snart...)

Erik Söderlund sa...

Har putsat lite men inte lyckats få bort den, och nej, det är inte så svårt att redigera bort på de bilder den verkligen syns. Du lär ju inte vara helt offside på PS heller för den delen... Den körs på fyra AA-batterier (laddningsbara, laddare finns) som e rätt nyinköpta och räcker bra länge. 4 finfina megapixlar.

Hehe helt plötsligt känns det som jag jobbar på Elgiganten. :)

SAINT MARY sa...

Låter bra det här. AA-batterier är ju inga dyrgripar direkt. :)

Jag är helt klart intresserad men kommer inte ha råd att köpa kameran förrän jag får tillbaks på skatten (OM jag får tillbaks kanske jag ska skriva, men det första brevet jag fick lovade guld och gröna skogar), vilket borde ske i juni.

Kan jag få fundera på saken ett tag till och ha första tjing på kameran? Är väldigt sugen på att köpa den!

hehe, du kanske kan börja extraknäcka där? och lämna den här konversationen som referens. :)

Erik Söderlund sa...

Haha jaa, det vore nåt det!

Mm, du är etta på listan. :) Har ingen brådska, kameran ligger där den ligger just nu och lär inte röra på sig i första taget. Så här ser den ut förresten.