tisdag, januari 15, 2008

Nu är jag tillbaka

I Umeå. Jepp. Och efter 25 år är jag nu ägare av ett strykjärn. Årets jullov kan ha varit tidernas skönaste. Nu borde mina batterier vara fulladdade och redo att sätta igång studiemaskinen E, får se, kanske jag kommer fortsätta gå på sparlåga? Det vore ju inte så bra, men kanske ändå, eftersom energisnålhet ju är tidens mantra. 

Har proppat iTunes med alt-country, har fått ännu ett ryck (kanske det största någonsin) i genren så det blir mycket Whiskeytown, Jayhawks, Lucinda Williams och Alison Krauss i dagarna. Även lite gammalt hederligt i form av Loretta Lynn, allas vår Coal Miner's Daughter.

>

Kommentar-special: Filmer jag såg på jullovet

Eastern Promises (Cronenberg -07):
Viggo Mårtensen nakenbrottas på badhuset. 4:a.

Don't Come Knocking (Wenders -05):
Fina bilder och magiska ögonblick när Wim återvänder till öknen. 4:a.

Sicko (Moore -07):
Underhållande som alltid. Men den skulle ha slutat innan dom stack till Kuba. 3:a.

Garden State (Braff -04):
Bättre andra gången. 80-talisternas "The Graduate", ungefär. Stark 4:a.

Trees Lounge (Buscemi -96):
Steve Buscemi kör glassbil och Chloë Sevigny är snygg som alltid. Stark 2:a.

Rescue Dawn (Herzog -06):
Fantastiskt spelat av Bale & Co. Realistisk och gripande. 4:a.

I Am Legend (Lawrence -07):
Första halvan var riktigt bra, sämre sedan, men jag har förkärlek för postapokalyps så den funkade iaf. Svag 3:a.

Att Återvända (Almodovar -06):
Min första Almodovar. Galet charmig och snyggt färgstarkt foto. 4:a.


Har lagt upp ett urval av mina bilder på flickr. Jag ser det som mitt bokslut från A80-tiden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I am legend?, nahh, kolla på The Omega man istället Erik. /Håkan

Erik Söderlund sa...

Har sett den, hehe, minns att det var maskerad-varning på mutanterna i den. Men den har ju Charlton, och ett bättre slut.