söndag, oktober 14, 2007

Salstentor är underskattade

Efter att ha läst svenska i 4 terminer hade jag nästan glömt bort hur det är att skriva en salstenta. Under svenskan hade vi 2 salstentor på 4 terminer. Däremot X antal hemtentor, som jag vid det här laget - med CK2 i färskt minne - är väldigt trött på. Lärarutbildningen har hittills känts som en enda lång hemtenta. Hemtentorna har kanske gjort mig till en bättre skribent, men de har inte gett mig strukturerad kunskap som jag självsäkert kan använda mig av eller lära ut. Hemtentan är en "sölig" examinationsform som i många fall premierar flum. Efter ett tag lär man sig hur lärarna vill ha svaren/vilka utsvävningar man kan göra och får således ett bra betyg, trots att man egentligen inte är värd det. Får man det bara att låta bra kommer man undan, glänsande. Ska det vara så? CK2:an var ett skämt i det hänseendet. Kan inte säga att jag behövde plöja många centimeter litteratur för att få det högre betyget; hemtentornas flummiga frågeformuleringar i samarbete med De Förvirrade Lärarna* gjorde uppgifterna till en bit av kaka, bara man snyggt kunde länka samman några valda delar ur ett par böcker och samtidigt kommentera skiten. Huvudsaken var att man tyckte** saker. Tro nu inte att jag försummar vikten av att kunna behandla litteratur på ett utvecklande och distanserat sätt, för det gör jag inte. Men efter att ha vandrat hemtenta-milen de X antal gångerna har jag upptäckt det stora problemet. Det känns som jag spelar en roll när jag gör de där skrivuppgifterna. Det är inte jag - det är hemtenta-Erik som skriver dem. Och hans koppling till den praktiska verkligheten är diffus. Låter det knäppt? Det är knäppt!

Hursomhelst.

Därför kändes det jävligt fräscht att ha en salstenta i engelsk fonetik i fredags. Innan tentan blev det klassiskt råplugg. Och för första gången på 2 år kändes det som jag hade lärt mig något, som att jag kunde något på riktigt. Får hoppas att kunskapen stannar kvar, längre än en helg!



*Den ene av våra lärare sa ordet "bompadimpa" (?!) ungefär var tjugonde sekund, den andre tog med sig knogjärn till didaktiklektionen.

**fast det gillar jag ju att göra, så jag är ju tacksam. :P

3 kommentarer:

Tommi sa...

Mitt saldo är en hemtenta på tre terminer, me wants more!

Anonym sa...

Hej! Vi är två socionomstudenter från Göteborgs Universitet som just nu skriver en c-uppsats om bloggar, och nu letar vi efter bloggare som skulle kunna tänka sig att delta i en msn-intervju som kommer att handla om relationen mellan identitet och bloggar. Om det här låter intressant, maila oss på blogguppsats@hotmail.com så skickar vi mer information. Hoppas vi hörs!

Anonym sa...

Bompadimpa och knogjärn ger mig obehagliga flashbacks. Vi får vara glada som har överlevt och stått ut med så mycket!