måndag, juli 23, 2007

Insikt: Växthuseffekten

Efter en tids eftertanke har även jag börjat förstå växthuseffekten och dess konsekvenser för vår jords miljö. Det kommer onekligen att bli härligt. Här, i Norrlands inland, kommer värmen öka till en alldeles lagom och behaglig medeltemperatur och vi kommer kunna se fram emot ljuva somrar framöver. Snön kommer emellertid att minska men den kommer att räcka till för skidåkning och andra snöbaserade aktiviteter under största delen av vinterhalvåret. Myggen kommer, om inte torka bort helt, så i alla fall att få det kämpigt; om 50 år lär man bli glad av att få syn på en svärm (nostalgi). Här uppe kommer folk utan problem att kunna ha äppel-, körsbärs- och plommonträd. Ute i byarna kommer vinodlingarna att blomstra. Det kommer att bli som det är nu i södra Frankrike. Samtidigt kommer södra Europa och i princip hela resten av världen att bli ett helvete, med orkaner, översvämninar (bye bye Nederländerna), extrem torka, jordskred, tsunamis, invasion av mördarbin osv. Norra Sverige och framförallt dess inland kommer bli paradiset på jorden, för här skapas den perfekta balansen. Bostadspriserna kommer givetvis att skjuta i höjden och oj vad det kommer att byggas; Umeås nuvarande situation skulle vara ett skämt i jämförelse. Därför har jag i dagarna investerat och köpt en villa i Storuman, ett skjul med tillhörande gårdsmark i Malgovik, samt en lägenhet här i Vilhelmina (handpenning 10% på samtliga).

Väl mött år 2047, då jag är multimiljonär och kan bjuda dig och dina vänner på en resa till Mars.

2 kommentarer:

Morris Schaffer sa...

Hehe, du din entrepenör! Jag har dock alddrig förstått grejen med mars, den är ju röd och ful, som en gigantisk finne ute i kosmos, det är en skymf mot allt det episka och vackra i idén om universum. Mars är ett populärkulturellt fenomen som det är tid att torka arslet med. Men du kan få ta mig till månen!

Mia sa...

Herregud, vilka insikter! :) Jag håller helt med... tänk vad min skabbiga lägenhet på Språkgränd kommer att vara värd om några år...
Lite synd bara att vi typ kommer bli invaderade av fientliga styrkor från sydeuropa som vill ockupera vårt paradis... Lär väl bli krig om norrland och det rena sötvattnet.