lördag, november 05, 2005

Vi som fyller år



Idag, på skräckdagen, är det min tjugotredje födelsedag. Shit pommes frites, alltså. Åren efter tjugo har verkligen dammats av snabbt. Tänk vad tiden går (hmm nää skippa sånt där snack vettja). Är man vuxen nu? Inte då.

Jag tänker flytta fokuset från mig och hälsa till några reko personer som delar denna femte november med mig.

***

Art Garfunkel; grattis på 64-årsdagen! Hälsa Paul förresten (ni kanske hettar väl mycket på varandra nuförtiden, men försök slå honom en signal och say hello from me).

Tatum O'Neal; grattis - 42 bast! Det trodde man inte, såsom du knarkade ner dig efter succén med Paper Moon. Två frågor: 1. Vad gör en barnskådis som du nuförtiden? 2. Är farsan fortfarande avundsjuk på din Oscar?

Gram Parsons; du, liksom många andra musikgenier genom historien, tog en överdos och lämnade oss i förtid. Jag antar att det är sådant som skapar legender. Hursomhelst skulle du fyllt 59 denna dag, så grattis!

Ryan Adams; dina senaste två skivor har onekligen visat på ett uppsving från plumparna Demolition och Rock'n'roll, men det finns fortfarande alltför många dussinspår som du envisas med att ge ut. Jag vet ju vad du kan! Grattis på 31-årsdagen förresten - La Cienega ler.

Sam Shepard; trevlig 62-årsdag, hoppas tårtan smakar. Du har alltid varit underskattad, både som skådis och manusförfattare. Du var behållningen i 70-talsklassikern Days Of Heaven, dessutom har du skrivit manuset till Paris, Texas. Spik!

Inga kommentarer: